Ska-musik

Ska är en musikgenre som har sitt ursprung i det sena 1950-talets Jamaica och som hade sina gyllene år på Jamaica cirka 1962-67. Millie Small hade den första internationella hiten med låten ”My Boy Lollipop”, som nådde en andraplats på den engelska hitlistan i maj 1964. Ska-musiken är föregångare till musikstilarna rocksteady och reggae. Ska kombinerade karibisk mentomusik och calypso med amerikansk jazz och rythm and blues. Den karaktäriseras av en snabb rytm i 4/4-takt som markeras av en tydlig baktakt. Under tidigt 1960-tal dominerade ska-musiken den jamaicanska musikscenen, och den var även populär bland brittiska mods. Senare blev den populär bland många skinheads.

Första vågen – klassisk ska

Efter andra världskriget ökade försäljningen av radioapparater i Jamaica och befolkningen fick i större utsträckning tillgång till rythm and blues från de amerikanska sydstatsstäderna, som New Orleans, och artister som Fats Domino och Louis Jordan.

Utstationerandet av amerikanska trupper på jamaicansk mark under och efter kriget ledde till att jamaicanerna kunde lyssna till militära radiosändningar som spelade amerikansk musik, och tillströmningen av amerikanska skivor var konstant. För att möta intresset för denna sortens musik bildades s.k. ’’sound systems’’ av entreprenörer så som Prince Buster, Clement ”Coxone” Dodd och Duke Reid.

Andra vågen – 2 Tone

2 Tonegenren, som utvecklades under sent 1970-tal i områden runt staden Coventry i England, var en fusion av jamaicanska skarytmer och melodier och punkrockens mer aggressiva gitarrackord och texter. Jämfört med 60-talets ska hade 2 Tonemusiken snabbare tempo, en mer fyllig instrumentation och en hårdare betoning.  Genren döptes efter 2 Tone Records, ett skivbolag som grundades av Jerry Dammers, medlem i bandet The Specials. I många fall ledde omarbetandet av klassiska skalåtar till att originalen åter igen blev hitar i Storbritannien.

2 Tonerörelsen förespråkade föreningen av ”raser” under en period då rasmotsättningar var stora i Storbritannien. Många av The Specials låtar ökade medvetenheten kring frågor rörande rasism, våld och vänskap. Upplopp i brittiska städer var en vanlig företeelse den sommaren som The Specials hade en hit med låten ”Ghost Town” (vilken i sig snarare gick i det betydligt långsammare reggaetempot). De flesta av 2 Tonebanden hade en multietnisk banduppsättning, så som The Beat (kända som English Beat i Nordamerika och som British Beat i Australien), The Specials och The Selecter. Madness var, trots att de enbart släppte en singel via 2 Tone Records, bland de mest framgångsrika banden när det kom till att föra ut 2 Tonemusiken i mainstreammusikvärlden.

Tredje vågen – Ska-punk

Ska-punken skapades under Ska-genrens tredje våg under 1980-talet, när vissa medlemmar ur den amerikanska punkscenen började återvända till det brittiska ska-soundet. Det blev en sorts fusiongenre som tog inspiration av 2 Tone-rörelsen från sena 1970-talet/tidiga 1980-talet och blandades tillsammans med den intensiva punkrocken.

Under 1980-talet var Ska-punk ett undergroundfenomen, där Fishbone var det band som fick mest uppmärksamhet och de har kallats för pionjärer inom genren. Under 1990-talet blev Rancid det band som bröt ny mark hos den alternativa publiken och senare även hos Mainstream-publiken i Amerika.

Millie Small – My boy lollipop (Första vågen)

Madness – Baggy trousers (Andra vågen)

Rancid – Time bomb (Tredje vågen)

Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *